Siff Tang Lassen
Et sundt uddannelses system
Efter at have arbejdet et halvt år som vikar og pædagogmedhjælper på en folkeskole har jeg lært, at der er stor forskel for undervisning og læring. Der igennem har jeg fået en klar ambition for, hvordan vi sikre kvalitets uddannelse i uddannelsessystemet.
Efter indførelsen af den nye skolereform går indskolingen i skole indtil klokken 14.00, det er for lang tid!
Hvis man oplever små børn fra 0. klasse komme i SFO efter en skoledag på 6 timer, kan man se, hvordan de er helt tomme i deres små hoveder, nogle gange er der ikke engang overskud til at finde på en leg at lege. Skolen leverer børn i zombie lignende stadier videre til SFO´erne, dette er direkte synd for børnene, som alligevel ikke har fået noget ud af de sidste timer, da deres mentale overskud ikke har været højt nok til at modtage undervisning og lære af det. Jeg mener, vi skal forkorte skoledagene især i indskolingen!
Når man kommer i de ældre klasser, begynder eleverne at have seksualundervisning. Undervisning som foregår med deres almindelige klasselære efter materiale, som er produceret af foreninger med politiske og woke holdninger.
Der bliver sjældent undervist i reelle biologiske forhold og god opførsel. Seksualundervisningen er til for at klæde vores unge mennesker på, til de forandringer der sker igennem teenagne årene, og seksualundervisning er til for at sikre, at vores unge mennesker kan passe på sig selv, når de begynder at være seksuelt aktive. Seksualundervisningen er ikke til, for at man kan diskutere, hvordan man kysser rigtigt eller forkert, hvordan man ser porno eller hvor mange køn der findes.
Derfor kæmper jeg for, pensumlagt seksualundervisningen sådan, at alle vores unge mennesker kommer ud i deres teenage år med en viden, der sikre de ikke kommer til skade eller bliver bange for kroppens forandring.
Når vi snakker om, at klæde de unge mennesker på til livets gang, så er der også to andre helt centrale ting, jeg mener, vi bør kigge ind i. Der skal privatøkonomi på skoleskemaet i overbygningen. De unge mennesker skal forstå hvordan skat og arbejdsmarkedsbidrag fungere, hvordan man lægger et budget og hvordan man holder en husholdningsøkonomi. Det er sund fornuft!
Derudover ser vi også, at vi har sparet uddannelsesvejledningen til elever, der er erklæret uddannelsesparart væk, det kan ikke være rigtigt. Der kan sagtens være mange unge mennesker, som er klar til en uddannelse, men som ikke ved hvad de skal læse. Der kan være mange, der ikke ved, hvad de vil og derfor bare vælger en gymnasial uddannelse fremfor en erhversuddannelse, fordi de ikke er blevet vejledt.
Jeg mener, vi skal sikre, at alle der har brug for uddannelsesvejledning får det allerede i 8. og 9. klasse!
Så for at opsumere så kæmper jeg for:
👩🏼🏫Kortere skoledage
📚Pensumlagt seksualundervisning
🏠Privatøkonomi på skoleskemaet
💼Uddannelsesvejledning til alle der har brug for det
